Денков стъжни живота на учениците след завръщането в клас: Ще бъдат изпитани!

николай денков

Няма опасност ученици да не могат да завършат учебната година поради невъзможност да бъдат изпитани. Това увери министърът на образованието акад. Николай Денков по време на парламентарния контрол. Той отговори на въпрос на Елена Гунчева от „Възраждане“ как ще завършат учебната година деца, учили от разстояние в електронна среда и имащи много отсъствия, защото родителите им не са съгласни да ги тестват всяка седмица за ковид.

Има разписани правила и за такива случаи – тези ученици нямат отсъствия, тъй като участват от разстояние в учебния процес, каза министърът. Той обясни, че оценките се формират и при текущи изпитвания, както и чрез проекти. Затова нямало основание приключването на срока за тези ученици да бъде затруднено.

Те могат да бъдат изпитани и на място, без да им се прави тест, но това трябва да е извън часовете, в които са другите ученици, обясни Денков. Ако им се направи еднократен тест, тези ученици могат да бъдат изпитани и в час, по време на класно, които правят всички останали.

При ученици с над 25% неизвинени отсъствия по предмет също има разписано как да бъдат изпитвани, за да могат да завършат срока и годината.

В последната ковид вълна по 12 хиляди ученика официално се разболяваха. Обучението от електронна среда беше дейност, която се използваше веселия свят. Качеството е такова, каквото може да се осигури при тези условия, коментира акад. Денков.

В условията на извънредна епидемична обстановка обучението от разстояние в електронна среда даде равенство в образователния процес.

След края на учебната година може да се проведе професионална дискусия по отношение на дигиталния баланс в образованието и във връзка със здравето на децата. Трябва да е на няколко равнища – психолози и учители, които да излязат с препоръки.

Това стана ясно от отговора на министър Денков на въпрос на предшественика му Красимир Вълчев от ГЕРБ по повод изследвания за негативното въздействие върху децата от по-голямото ползване на електронни устройства и влиянието им върху различните възрасти. Вълчев попита дали ще има експертно обсъждане по темата и изработването на политика или стандарт за използването на такива от учениците.

Съвременните подходи и технологии непрекъснато се развиват и това е една от причините те да не са още стандартизирани, обясни министър Денков. Той разказа, че в момента училищата разработват правилата за учене в електронна среда.

Съобразяват се основно с възрастовата характеристики на учениците и с учебноТО съдържание.

И като родители не сме готови да осигурим балансирано използване на новите технологии, коментира Вълчев. Въведени са нови предмети – алгоритмуване, изкуствен интелект, моделиране, но всичко това изисква повече абстрактно мислене, на което използването на устройства вреди. Затова и концентрацията е проблемът, обобщи бившият министър. И предупреди, че има риск всички останали умения на децата да им изостанат.

Трябва дори да изкрещим: Скрийте електронните устройства в ранна детска възраст, за да се намери баланса, призова Вълчев.