Само в 7DniSofia.bg

Невероятно, но факт! София вече е конкурент на морския туризъм

7 Dni Sofia19.06.2017
3

Морският туризъм за първи път тази година ще е с под 50 на сто дял от всички останали видове пътувания. Това твърди пред „Стандарт“ Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценка в туризма.

Причините са много, но основната е в небивалия интерес към културен и градски туризъм. След срива на пътуванията в Турция, Египет и Тунис, откъдето има годишен отлив от 15 млн. гости, България е една от новите дестинации заедно с Гърция, Кипър, Малта, Испания и Италия.

За първи път градове като София и Пловдив успяват да привлекат многобройни посетители, които идват да разгледат градската среда и да се запознаят с историята. Особено силни за бранша са били месеците май и септември. Бум има и при балнеотуризма, като 108 хотела в страната вече предлагат тази услуга.

Голяма част от бума на туристи в България се дължи на увеличения брой пътници, които ползват нискотарифни авиокомпании. „Заради геополитическата ситуация авиокомпаниите започнаха да търсят нови пазари и увеличиха своите полети от септември 2016 г. От май тази година удвоиха програмите си“, твърди Румен Драганов.

Но бумът няма да напълни хотелите ни докрай, защото страната ни разполага с достатъчно свободен капацитет от общо 4500 места за настаняване. „Средната годишна заетост на базата е под 50 на сто, независимо от този бум, за който говорим и многото туристи. Все пак сезонът на морето е 3 месеци, а през останалото време хотелите са полупразни. Градските също не са заети изцяло“, заяви Драганов. Според него през лятото базата е изцяло заета само през август, а през този месец у нас се очакват над 2 млн. чужденци и 3,6 млн. българи. През май и юни леглата остават незаети.

Дори и през август обаче ще има 2-3 дупки. Голямата „преса“ ще бъде първите 5 дни на месеца, от 5 до 9 ще има дупка, след това отново ще има вълна. Ако завали дъжд, дългите кервани коли тръгват обратно.
„Промени се и характерът на туризма – хората ходят на ваканция за кратко и по няколко пъти. И в много случаи зависи от прогнозата за времето. Когато знаеш, че си за малко и един ден ти струва по 100 лв. на човек, туристите си тръгват, щом времето стане лошо“, каза още Румен Драганов.

Независимо от ръста на туристите цените остават същите, смятат експертите. Причината е, че хотелиерите не са единни, за да обмислят обща ценова политика. „Гърците заявиха, че вдигат цените си с 20 на сто в следващите 3 сезона до 2019 г. заради срива на пазара в Турция. Точно през 2019 г. се очаква туристите да се върнат в Турция и с помощта на държавата да предложат дъмпингови цени. С мярката си с по-високите цени гръцките хотелиери ще могат да играят с отстъпки и да са конкурентоспособни на турския туризъм“, смята Драганов.

Напишете коментар

Вашият e-mail адрес няма да бъде публикуван.