Защо трамваите са онова, с което най-много свързват София?

трамвай

На 1 януари 1901 година започва работата на първите трамваи в столицата ни. В началото, 25 мотриси и 10 ремаркета с дървена каросерия обслужват пътниците по 6 маршрута с обща дължина от 23 км.

Първият електрически трамвай кара по маршрута от гарата до днешния пл. „Славейков“, подбран специално като символ за времето си. Идеята за трамвайна мрежа в София възниква през 1898 г., когато общината предоставя концесия за изграждането на линии на фирми от Франция и Белгия. Строителството продължава около година, а на 1 януари 1901 г. първите трамваи официално започват работа. Градската градина е определена като център на трамвайната мрежа, разполагайки с линии, които я обгръщат.

В следващите десетилетия се доставят голям брой мотриси и ремаркета от европейски производители, като през 1931 г. се започва производство на първите български ремаркета, наречени „кардалеви“. През 1936 г. се появяват и първите български мотриси с марката „ДТО“.

През Втората световна война се използват само български трамваи, а през 1951 г. се създава завод за производство на трамвайни мотриси. До 1959 г. там се произвеждат 155 мотриси „ДТО“ и „Република“, като последният е напълно български трамвай. Следващите години донесоха нови модели трамваи, като „Комсомолец“ и „Космонавт“.

През 60-те години започва производството на серия „София“, което доведе до моделите „София-70“ и „София-100“. През 1991 г. излиза моделът „България 1300“, а по-късно се разработва двусекционната мотриса „София“. Линиите на трамвайната мрежа се променят и разширяват с годините, включително въвеждането на стандартно европейско междурелсие.

През 90-те години се възстановява вносът на трамваи от чужбина, като много от тях са от чешките заводи „Татра“. Важна характеристика на софийските трамваи е пощенската кутия от външната им страна, предаваща писма за обработка в Централна поща.

След дългогодишна служба, някои модели трамваи се извеждат от експлоатация, като последният от серията „Т8М-301 България 1300“ бива изведен през 2014 г. Въпреки скоростта им от 12,7 км/ч, трамваите остават неразделна част от градския транспорт в София.