Внимание: Връщат, но законно мигащото зелено на светофара

светофар

Мигащата зелена светлина на светофара ще бъде запазена и за целта регионалното министерство (МРРБ) ще промени наредбата за регулиране на движението по пътищата със светлинни сигнали, съобщава 24 часа.

Това е уверила служебната министърка на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова в петък на среща с бившите депутати Мартин Димитров и Петър Славов, които са повдигнали пред нея въпроса за прекратения наскоро от Столичната община експеримент с този вид светлинни знаци.

“Категорично сме “за” да продължи да работи зеленият мигащ светофар и ще предприемем действия за промяна в Наредба №17 от 2001 г. за регулиране на движението по пътищата със светлинни сигнали. Искаме да защитим обществения интерес по законен начин”, е казала министър Комитова и е добавила, че МРРБ не е предприемало никакви стъпки за спиране или ограничаване на използването на т.нар. мигащ зелен светофар, става ясно от прессъобщение на министерството.

В него се проследява историята на казуса и се подчертава, че становището, което МРРБ е изпратило през 2017 г. на Столичната община – че трябва да се изчака промяна на Закона за движение по пътищата и на наредбата, за да бъде всичко законно, е подписано от тогавашния зам.-министър на регионалното развитие Малина Крумова. В момента тя е председател на Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата”. Писмото, изпратено от нея до кмета Йорданка Фандъкова на 20 септември 2017 г., дори е публикувано от МРРБ на сайта на ведомството.

В писмото Крумова не отрича по същество въвеждането на мигаща зелена светлина на светофара, но подчертава, че няма правно основание за това, тъй като то не съществува нито в Закона за движение по пътищата, нито в наредбата за светлинните сигнали, а и противоречи на Виенската конвенция за сигналите по пътищата, която България е ратифицирала без особено мнение и е длъжна да спазва.

С вчерашна дата от кабинета на Крумова подчертаха, че това нейно становище е изготвено въз основа на много други становища на институции (виж по-долу).

Любопитното е, че когато преди две седмици “24 часа” зададе на МРРБ въпроса за експерименталния характер на мигащата зелена светлина на светофара и липсата на правна регламентация, отговорът повтаряше почти дословно становището на Крумова от 2017 г. Т.е. през четирите години оттогава ведомството не е променило нормативната уредба, за да узакони мигащата зелена светлина на светофара. По време на два експеримента през тези 4 години е било доказано, че пътните инциденти по кръстовищата са намалели с 50% вследствие на тази мярка, тъй като тя позволява на водачите да преценят навреме дали имат възможност да минат през кръстовището, или трябва да намалят и да спрат.

От Пътна полиция обаче подчертаха, че преди да се проведат експериментите с мигаща зелена светлина, на същите кръстовища е имало таймери, отброяващи оставащото време на зеленото. Това е предизвикало много водачи да ускоряват при преминаване на кръстовището и е причинило повече инциденти в сравнение с по-рано, така че било естествено след промяната броят им да спадне.

“Писмата, които излизат от ниво заместник-министър, не изразяват лично мнение, а официална позиция на институцията. В този смисъл и писмото от 2017 г., за което ме питате, е подготвено от ресорните дирекции и е изцяло експертно, а фактологията в него е напълно коректна”, каза пред “24 часа” Крумова.

“Мога също да отбележа, че има и действаща работна група по отношение на светофарните уредби, в рамките на която темата също не е била обсъждана. Подобни теми следва да бъдат плод на експертна дискусия, а крайните решения да се взимат след задълбочен анализ”, каза още шефката на агенцията за безопасност на движението.