СКАНДАЛ: Искат въвеждането на томбола за ваксинирани – както търкаха билетчета

Screenshot_20210821-124119

Необходима е по-агресивна рекламно информационна кампания. Да се даде информация за това колко души в болниците са ваксинирани, колко са тежките случаи сред имунизираните. Трябва и томбола да се организира, помним как всички българи търкаха билетчета от лотарията – как може една нация да се разболее от хазарт, а не може да бъде убедена да се ваксинира. Това обясни председателят на АИКБ Васил Велев по Нова тв.

Според него новата мярка, според която заведенията могат да работят на 100%, ако персоналът и клиентите са ваксинирани, е насърчителна, но тя няма да проработи.

„По този начин едва ли ще се ускори ваксинацията“, каза още той.

На този етап мерките срещу разпространението на коронавируса не притесняват бизнеса, но липсата на актуализация на бюджета – да.

„Кризата не си е отишла. Тези бодряшки изказвания как има голям ръст в икономиката за второто тримесечие, всъщност това е голям ръст от ниска база. Защото миналата година по това време имаше голям спад. Този голям ръст сега едвам компенсира големият спад миналата година. Кризата не си е отишла, но тя е на петна. Ако не попаднеш в петното, си мислиш, че няма криза. Но ако попаднеш в петното, е много страшно”, каза Велев.

Той обясни, че най-засегнатите от кризата са всички в сектор „Туризъм“ – хотели, ресторанти, туроператори, екскурзоводи. Сериозно е пострадал и транспортният сектор, най-вече въздушният транспорт.

„При чартърните полети има 80% спад”, обясни Велев. И припомни, че в актуализацията на бюджета са предвидени 30 милиона подкрепа за тези компании. „Не е достатъчно, но е повече от нищо“, коментира Велев.

Много силно засегнати са секторите на текстила и облеклото. По думите му една трета от компаниите, които шият официални дрехи, са спрели или ще спрат. „Хората не си купуват костюми, когато си стоят вкъщи. Дамите си стоят вкъщи и не се парфюмират, затова розовото масло се продава по-малко. Въздушният транспорт ще се възстановява още няколко години“, обясни Велев.

„Подкрепата трябва да е хоризонтална, трябва да е функция на спада на продажбите. При спад на продажбите, по-малък работен ден, отсъстващият доход се поема от компаниите. Държавата да поема отсъстващия доход. Плюс подкрепа за фиксираните разходи на компаниите. При спад на продажбите по-голям от 30%, временната рамка на ЕК казва: Допустима е държавна подкрепа на фиксираните разходи на компаниите“, обясни Велев.

Според него ако бюджетът не бъде актуализиран и помощта не стигне до бизнеса, това ще означава пропуснати възможности, по-бавно възстановяване, фалиране на компании, по-малко приходи в бюджета, изоставане от останалите европейски страни.