Само в 7DniSofia.bg

Онлайн търговията създава проблеми на хората! Най-честият проблем е с връщането на продукти!

dropshipping-3264486__340

Повишеният интерес на потребителите към пазаруването през Интернет и увеличаването на електронните магазини доведе до там, че най-често срещаните жалби и сигнали започнаха да влизат и проблеми, които са свързани с онлайн търговията, пише Дарик.

Това съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов и добави, че институцията реагира на всяка жалба или сигнал, но откликва и на желанието на хората за консултация по конкретни запитвания, свързани с пазаруването, включително и през Интернет.

Основният въпрос към експертите на КЗП е свързан с правото да върнат онлайн покупка и да получат парите си обратно само защото продуктът не им е харесал. „Съгласно общата европейска рамка в 14-дневен срок от получаването на стоката потребителят може да заяви желанието си пред търговеца да я върне и в същия този срок търговецът трябва да предприеме действия по възстановяването на всички платени от клиента пари”, обясни Маргаритов. Той уточни, че по закон това следва да стане по същия способ, по който е било извършено плащането. Според него е възможно потребителят и търговецът да се договорят за друг предпочитан начин, но е необходимо да бъде постигнато пълно съгласие между тях.

Все още КЗП установява случаи, в които или не е описано достатъчно ясно правото на отказ, или е посочен по-кратък срок за упражняването му. „Това може да се дължи на обстоятелството, че до 2014г. нормативната уредба позволяваше този срок да бъде седем дни. В момента той е унифициран за всички държави-членки и е 14 дни”, припомни Маргаритов. Председателят на КЗП посочи, че отново в полза на потребителите е съкратен от 30 дни на 14 дни срокът, в който търговецът следва да върне парите след като клиентът му го е информирал за желанието си да се откаже от покупката.

Независимо от това какъв срок е посочен от електронния магазин, валидният е 14 дни. Нещо повече – ако търговецът си е спестил информация за възможността и сроковете за връщане на стоката, потребителят има право в рамките на една година след изтичането на 14-дневния срок от получаване на стоката, да се откаже от покупката. „Това е направено, за да бъдат стимулирани търговците да публикуват тази информация в електронните си магазини”, коментира председателят на КЗП.

Препоръчително е отказът да бъде заявяван чрез Стандартния европейски формуляр, който търговците са длъжни да публикуват на електронните си страници, но може да бъде изтеглен и от сайта на КЗП. „Така ние много лесно бихме могли да докажем, че търговецът не е изпълнил задължението си да върне парите в срок”, добави Маргаритов.

Председателят на КЗП информира, че Новият търговски механизъм предвижда въвеждането на по-ясни правила относно това кога стоката, която се връща, е употребявана и кога само е изпробвана от потребителя, за да се увери той, че отговаря на неговите очаквания.

Напишете коментар

Вашият e-mail адрес няма да бъде публикуван.