Шофьорите пак си скубят косите: „Гражданска“ скача и това няма да е краят

1561901039-payaaimage2

Застрахователната система „Зелена карта“ може да оскъпи „Гражданска отговорност“ и да улесни редица измами с цел източване на средства с фалшиви полици. За това алармираха от бранша, след като правителството наскоро одобри проекта на Закон за допълнение на Кодекса за застраховането.

Новост е включването на чл. 506а в частта „Уреждане на отношенията между застрахователя по имуществена застраховка на увреденото лице и Гаранционния фонд“. Според него „българските застрахователи са задължени автоматично и безусловно да правят преводи към претенции по настъпили събития, свързани с пътнотранспортни произшествия на коли, които са застраховани от български застрахователи и движещи се извън територията на Република България“.

Според вносителя – Министерски съвет, целта на промените е засилване на регулаторната рамка по отношение на изпълнението на задълженията на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) и на застрахователите във връзка с функционирането на системата „Зелена карта“ в страната ни. Истината е, че

България е била под мониторинг поради констатиран проблем от 2018 г., а правото ни на глас – суспендирано.

Международната автомобилна застраховка „Зелена карта“ осигурява покритие на „Гражданска отговорност“ на българските шофьори зад граница. У нас задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ покрива отговорността на шофьорите за вреди, причинени на територията на всичките 48 държави, членуващи в „Зелена карта“. Заедно с полицата се издава сертификат „Зелена карта“ без допълнителна такса или друго плащане.

Според застъпниците на промените в Кодекса на застраховането „ще се постигне гарантиране на точно и своевременно изпълнение на задълженията на застрахователите и НББАЗ в рамките на системата „Зелена карта“, съгласно изискванията на вътрешните правила на Съвета на бюрата.

Създава се и правна възможност за предприемане на надзорни действия от страна на Комисията за финансов надзор в случай на неизпълнение на задълженията на застрахователите и на НББАЗ в рамките на системата „Зелена карта“.

Отстраняването на установените проблеми при функционирането на системата „Зелена карта“ в България е един от елементите на Плана за действие с мерки за адресиране на последващите ангажименти на Република България след присъединяването към Валутния механизъм II (ERM II), който налага промени в нормативната уредба“, пишат в мотивите си от Министерския съвет за приемане на Законопроекта за допълнение на Кодекса за застраховането. Същият бе внесен от Министерския съвет на 12 декември 2022 г.

Законопроектът предизвика гневни дебати в пленарна зала

между първо и второ четене през януари т. г., видно от стенограмата на парламента. Депутатът от „Възраждане“ Климент Шопов се обяви против приемането и попита „с какво той ще допринесе за финансовата стабилност на българските застрахователи“.

Колегата му Борис Аладжов също остро критикува промените и коментира следното: „Предложеният законопроект предвижда единствено създаване на гаранция за изпълнението на задълженията на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи за плащания по предвидени искания от други национални бюра без оглед и възможност за оспорване основателността и реалността на предявената претенция, без изискване на предоставяне на каквито и да било доказателства за извършване на реално плащане за претендираната щета към увреденото лице от страна на кореспондента, като банково извлечение за плащане, каквото изискване има по вътрешните правила на Съвета на бюрата и специалните указания към тях от 2021 г. На практика ще се приложи механизмът „първо плащаш, после оспорваш“.

Предвидената практика ще въвлече Националното бюро на българските автомобилни застрахователи в безконтролни плащания, които без финансов аргумент ще са задължени да финансират краен субект, който може да се окаже друг, а не увреденото лице, което пряко противоречи на законодателството, прието срещу изпирането на пари. Подобна законодателна практика не се прилага в нито една друга страна – членка на Международното споразумение „Зелена карта“.

Приемането на законопроекта в този му вид ще даде основание на българските автомобилни застрахователи да повишат премията по този вид застраховки. Това ще постави в дискриминационно и неконкурентоспособно положение Българското национално бюро спрямо останалите национални бюра – и не на последно място – ще даде възможност за извършване на застрахователни измами от страна на останалите национални бюра.

Пловдивчанката Лилия Недева, бивш депутат от „Български възход“, бе категорична, че „така предложеният от Министерството на финансите нов чл. 506а узаконява единствено измамите от чуждестранни физически и юридически лица и изтичането на национален ресурс.

Единствено в България новият чл. 506а само неминуемо ще се отрази на крайния платец – потребителя на застрахователни услуги. В България има повече от 3,5 милиона автомобили, които плащат своята задължителна застраховка „Гражданска отговорност“, и ефектът от приемането на тази норма би довел до драстично увеличаване на цената за тези повече от 3,5 милиона автомобили.

Историята на проблема

На 1 декември 2018 г. България беше поставена под мониторинг по “Зелена карта” на автомобилните застраховки заради влошаването на ликвидността и платежоспособността на сектора.

Съответно националното бюро “Зелена карта” трябваше да внесе гаранция от 20 млн. евро до 31 март 2019 г. Всичко това доведе до по-високи вноски от страна на застрахователите, което пък на свой ред рефлектира в повишаване на цената на задължителната застраховка “Гражданска отговорност”.

До мониторинга се стигна, след като няколко застрахователи отказаха да плащат част от претенциите по катастрофи в чужбина, предявени по системата “Зелена карта”, заради застрахователни измами на територията предимно на Румъния и Италия. В повечето случаи става дума за румънски граждани, които закупуват коли на старо от България на името на малоимотни и необразовани българи и си вадят застрахователните полици на тяхно име.

По изчисления през 2018-а на бившия заместник-председател на КФН Борислав Богоев, по тази схема всяка година от България изтичат над 100 млн. евро при общо към 700-800 млн. лв. премиен приход по “Гражданска отговорност”, съобщава banker.bg.

Засега не е ясно как промяната ще се отрази на цената на задължителната застраховка у нас

“Това ще доведе до сериозен ръст на застрахователните измами, което пък ще източва застрахователните дружества. Като краен ефект – застрахователите ще са длъжни да вдигнат значително “Гражданската отговорност”, за да могат да поемат извънредните разходи”, смята главният секретар на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи Стефан Софиянски.

Според председателя на Българската асоциация на пострадали при катастрофи Владислав Тодоров пък е трудно да се каже с колко ще поскъпне застраховката за пътуване в чужбина, ако предложението бъде прието, но има опасност цената да се вдигне многократно.

“Да приемем в наш кодекс автоматично задължението Националното бюро “Зелена карта” да плаща щети, означава да позволим източване на национален капитал”, подчертава и адвокат Ирина Абаджиева. Тя поясни, че така всички български застрахователи, членове на бюрото “Зелена карта, ще бъдат задължени да покриват и несъществуващи щети в други държави.

И за да компенсират това източване, те ще са принудени да повишат цената на застраховката “Гражданска отговорност”, която е задължителна, и на практика всички ще се окажем потърпевши. Адвокат Абаджиева обърна внимание и че законопроектът няма финансова обосновка. По думите ѝ, тази законодателна инициатива най-малко може да се обясни с ангажименти по приемането ни в ERM2.