Проблемите в БДЖ се задълбочават, а на управляващите не им пука! Какъв е този абсурд в 21 век, пита Георги Статков

влак

Проблемите в БДЖ се задълбочават, а управляващите не търсят решение на въпроса и това е така от много години. Това мнение изрази по БНР Георги Статков от Гражданска инициатива за обществен релсов транспорт. Сдружението отправя сигнал до прокуратурата за състоянието на държавната железница, предаде БНР.

“Много въпроси остават без отговор. Какъв е този абсурд в 21 век? Да бъдат запорирани имоти и да бъдат продавани на безценица. Защо е така? Не може ли държавата да реши този проблем или не иска”, попита Статков. Той припомни, че още през 2010 година българските власти са получили разрешение от ЕС за отпускане на държавна помощ в размер на 127 млн евро:

“Фактът, че осем години тези пари не са отпуснати, показва враждебните действия към железницата, заплашващи да ощетят българските данъкоплатци и европейската политика в сферата на транспорта в България.”

Мотрисите “Сименс”, купувани в периода 2005-2007, са доста скъпи и са ощетили с поне 50 млн лева данъкоплатците, тъй като тогава държавата е отказала да осигури държавна гаранция и се е наложило БДЖ да пусне свои облигации за покупката им, а лихвите по този заем са над 6%. Ако е била дадена държавна гаранция вариантът е бил да се кандидатства за пари от Европейската инвестиционна банка, където лихвите са около и под 3%, поясни Георги Статков.

Той определи като пагубни и злонамерени действията на българските власти спрямо железниците с подписания между БДЖ и държавата договор за периода 2009-2018 година, чрез който БДЖ е трябвало да получи помощ с цел обществена услуга в размер на 576 млн. евро, а до момента са отпуснати едва 43 милиона евро. Стоев изрази опасенията си, че зад това хронично недофинансиране на железниците може да стоят лобистки интереси на транспортни фирми, които са конкуренция на БДЖ.

Ако в дадени направления се спрат автобуси обаче, това едва ли ще привлече пътници към БДЖ, като имаме предвид качеството на услугата в момента, допълни Статков:

“Не е въпросът дали има друг конкурентоспособен дублиращ транспорт. Въпросът е какво качество ще предложи железницата, за да привлече клиентите.”