Нито лев за магистрали с европари са договорени за 4 години
България не е договорила с Европейската комисия нито един пътен проект по програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., въпреки че половината от програмния период е изтекъл. Това съобщава Mediapool след проверка в публичния модул на системата за еврофондовете ИСУН 2020. Бюджетът на програмата е 3.7 млрд. лв., като реално изплатените суми до този момент са едва около 147 млн. лв., което е под 4 на сто. До момента са подписани 13 договора за над 2.2 милиарда лева, сочи справката в ИСУН.
Одобрени са 12 проекта на стойност 1.16 милиарда лева по програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., съобщи заместник-министърът на транспорта Димитър Недялков по време на откриването на Логистична Бизнес Конференция 2024, организирана от списание „Логистика“ в София, предаде пресцентърът на транспортното ведомство. Нулево е договорянето на средствата за пътна инфраструктура с бюджет от 1.37 млрд. лева, както и за интермодалност в градски условия за 92 млн. лв.
Най-добро е изпълнението на железопътните проекти, където са договорени близо 73 на сто от средствата. Причината е в масовото довършване на обектите от изминалия програмен период 2014 – 2020 г., след като за 10 години България не успя да приключи нито един от тях. Така в момента се довършват жп участъците Елин Пелин – Костенец (1.3 млрд. лв.) и Пловдив – Бургас (731 млн. лв.). Те трябва да бъдат готови до 2027 г., но дотук свършва добрата новина.
Лошата е, че заради забавеното строителство България ще трябва да извади повече пари от собствения си бюджет (1.028 млрд. лв.), докато средствата от безвъзмездната европейска помощ възлизат на 1.013 млрд. лв. Целият бюджет за жп инфраструктура през настоящия програмен период е близо 1.4 милиарда лева, като близо 1.2 млрд. лева от тях са безвъзмездна помощ. От тях към момента са разплатени близо 104 млн. лв. (7.5%), показва справката в ИСУН 2020.