Гордост! 22-годишният Божидар не е стъпвал в училище, но преподава програмиране

Image_14278738_40_0

“Учил съм самостоятелно цял живот. Не съм имал нормирани учебни часове, ваканции, бележници, класни работи”, казва 22-годишният Божидар Маринов от Смолян. Той не е прекрачвал прага на държавно училище, а е изградил познанията си вкъщи като домашен ученик (хоумскулър).

Сега работи като програмист в реномирана софтуерна компания в София и се готви да запише университет в САЩ

Божидар е завършил виртуално Bridgeway Academy – частно училище в Пенсилвания, САЩ, през 2019 г., а дипломата му се равнява на гимназиалната у нас.“Божидар започна работа като програмист, преди да реши дали и какво иска да учи в университет. Реално работи от 16-годишен. През последните години сам си осигури средства, с които да финансира университетския си курс в САЩ”, разказва майка му Златка.

Тя взема решение единственият ѝ син да не ходи на училище още когато той е 4-годишен. Запознала се със системата за домашно обучение и решила сама да подготвя детето си

“Исках да се развие пълноценно, да стане трудолюбив. Упреквали са ме, че нямал социални контакти, като учи вкъщи, но не е така, имал е достатъчно приятели”, казва Златка.

Божидар се е обучавал по учебници, сборници и помагала по различни предмети за самостоятелна работа по американската програма CLASS. Системата включва обучение по всички предмети на английски. По история се изучава световната история по континенти.Така Божидар учел и
се явявал периодично на тестове, за да премине дадено ниво по американската програма. Ползвали са и български учебници, основно по граматика, история и сборници по математика. В обучението на детето помагали баба му и дядо му – Танина и Тома Чакърови, уважавани учители в града, съответно по математика/информатика и физика.

Божидар и Златка имаха челен сблъсък с Министерството на образованието и науката през 2014 г., когато Боби нашумя като детето, което печели национално състезание по информатика, без да ходи на училище. Той бе завоювал куп награди от състезания по математика и информатика. Тогава в Министерството на образованието разбират, че той не е записан в никое българско училище и му отнемат правото да участва в олимпиади.

“Казваха ни, че според българските закони той не е ученик, значи няма достъп до българските състезания”, спомня си Златка. Според закона родителите, чиито деца не посещават задължителните детска градина и училище, плащат глоба от 20 до 100 лв., а при второ нарушение – 50 до 250 лв.“Не ме глобиха. Предложиха да приравнят знанията на Божидар

към онзи момент към някой от класовете в конвенционалното училище и да ходи там да се обучава. Не се съгласих обаче, защото той вече имаше метод на учене, който му позволяваше да се развива в областите на интересите си, като едновременно покрива и необходимия учебен материал”, разказва смолянчанката.

След случая “Божидар Маринов” МОН регламентира образованието извън националната класна система. Дотогава завършилите чужди училища можеха да следват единствено в чужд ВУЗ.

След представяне на дипломата си от Bridgeway Academy Боби не е имал проблем да започне шофьорски курсове

Надява се, че няма да има спънки дори ако реши да кандидатства с нея в наш университет.

Всъщност Боби е един от първите завършили домашни ученици в България. 16-годишен, приема да води курса за начинаещи програмисти към “Софтуни” в Смолян. Събира и обучава и малка група ученици от близката до дома им в кв. “Райково” Природо-математическа гимназия. Желанието му да обучава не спира и преди няколко месеца отново организира онлайн курс по програмиране за деца и юноши, в който освен в самото програмиране, се фокусира и да представя как работят компютърните технологии в дълбочина. През курса са преминали 16 деца, в края му са представили собствени проекти.

През последните 6 години Божидар работи в българска фирма, която е иновационен център за изкуствен интелект и блокчейн технологии и разработва множество многофункционални системи. Председател е и на технологичната кооперация “Комрад Кооператив” – демократично управлявана организация, която популяризира принципа на работа “един с друг, а не един за друг”

Кооперативът разработва отворени блокчейн системи, осигурени от стабилни криптографски и математически алгоритми. Работата на младия мъж включва организиране на дейностите по различни проекти, технически дискусии с колеги, разговори с фондации, които финансират част от проектите.

В домашна среда у нас се обучават над 1000 деца, казва Петър Порумбачанов, председател на неправителствената Асоциация за домашно образование. Той и Златка Маринова са сред иницаторите тя да се основе. Порумбачанов има четири деца и всички те не са посещавали държавни училища, а са учили и учат вкъщи. Асоциацията помага на семействата, които са избрали да възпитават децата си по този начин, с обмяна на опит, методология, юридически съвети. Черпи и споделя опит с подобни организации от Европа. Порумбачанов е историк по образование, но е завършил и право. По-голяма част от тези над 1000 деца са изтеглени от родителите си от системата на образование, а не са започнали да се образоват в домашна среда от малки.

“Най-честата причина е, че не са доволни от системата и начина на образование в училище. Деца, учили в домашна среда у нас, вече са преподаватели, учат за юристи, програмисти.

Има даже един милионер”, казва Порумбачанов. Според него, за да възпиташ дете в домашна среда, се изискват много, и то сериозни усилия.

Домашно образование в закона у нас няма. Но днес вече може да се валидират знания за диплома. Това става след приравнителни изпити върху материала, който се преподава в училищата.

“Много престижни университети като “Харвард”, “Кеймбридж” и др. обаче дори предпочитат ученици, които са били обучавани домашно, което дава възможност на тези деца да продължат образованието си извън страната си. В Северна Америка и Западна Европа домашното образование е много разпространено. В Европа само Германия и Швеция са против, в другите държави е разрешено под една или друга форма”, казва Порумбачанов.