НОВ ШАНС: Пада блокадата на дуото Сандов-Белев върху строежа на АМ Струма, спасяват 1,6 млрд. евро от ЕС

тома белев борислав сандов

Нов шанс за довършването на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле даде вчера Националният съвет по биологично разнообразие към Министерство на околната среда и водите.

На свое заседание съветът прие общи, приоритетни, специфични и подробни природозащитни цели за защитена зона „Кресна – Илинденци” и защитена зона „Кресна“, каквито бяха и изискванията на Европейската комисия.

Именно липсата на приети подобни природозащитни цели използва като причина да спре временно действието на ОВОС-а за избрания източен вариант на магистрала “Струма” в последния ден на кабинета „Петков“ бившият екоминистър Борислав Сандов, като пореден опит на „зелените” да спрат изпълнението на инфраструктурния проект, пише Труд.

Избраният „източен вариант“ за преминаване през Кресненското дефиле предвижда движението в посока Кулата на магистрала „Струма“ да е по съществуващия път в дефилето, който ще се рехабилитира, а движението към София да е в източна посока от дефилето.

След приемане на природозащитните цели се отпушва довършването на проекта, тъй като настоящият ОВОС остава валиден до май 2023 г., обясниха за „Труд“ експерти от пътно-строителния сектор. Следващата стъпка е да се направи анализ дали одобреният вариант за довършване на магистрала „Струма“ отговаря на приетите от Националния съвет по биоразнообразие цели. Те бяха променени от служебния кабинет, след като бившият зам.-министър Тома Белев им завеща доклад с искане за допълнителни мерки, базирани обаче на манипулирани данни.

Така реално има възможност до май 2023 г., след изготвяне на анализа и в случай, че той показва, че готовият ОВОС отговаря на приетите природозащитни цели за Кресна, да бъдат подписани и договорите с избраните двама изпълнители.

Ако магистрала “Струма” не бъде изцяло завършена до края на този програмен период на европомощта 2027 г., страната ни рискува не само да изгуби финансирането за този последен участък от магистралата, но и да върне получените до момента европейски средства за изграждане на останалите отсечки. Или общо близо 1,6 млрд. евро.

Новото трасе в посока от Кулата към София е разделено на две отсечки. За изпълнител на отсечката с дължина от 13,2 км е избрано обединението „АПП ЛОТ 3.2.1″, в което участват компаниите “Грома Холд“ ЕООД,,, Европейски пътища” АД, “Водно строителство – Благоевград” АД, “Пътпроект ЕООД и „Вахостав-СК”. Търгът за втората отсечка от новото трасе през Кресненското дефиле с дължина от 10,4 км спечели ДЗЗД “АМ Струма – 3.2.2.. В него участват „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, “ЕПОС-Емпреза Португеза де Обрас субтеранеас“ АД и „Главболгарстрой Интернешънъл“ АД. Сроковете за завършване на всяка от отсечките са малко над 4 години или 1556 дни, а цените, с които те спечелиха през 2019 г. и 2020 г., са съответно близо 500 млн. лв. и 475,2 млн. лв.

Според експерти предимство на избраното трасе, което разделя трафика през дефилето в двете посоки, е именно еднопосочното движение на превозни средства, което съществено ще намали трафика в дефилето и риска от инциденти.

Освен това този вариант дава възможност за значителна гъвкавост при експлоатацията на участъка, каквато в момента липсва. В случай на инциденти, аварии, природни бедствия или други събития, засягащи едното платно, движението ще може да бъде веднага пренасочено по другото. Това ще позволи бърза и безопасна реакция на институциите, както и ще намали затрудненията и забавянията на трафика през това време. Освен това избраният вариант, според направените анализи, е и най-икономически изгоден и щадящ околната среда.

Еколози подменяли данни за броя и местообитанието на защитени видове, за да спрат строителството на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле.

За да спре проекта за изграждане на магистрала “Струма” екоминистерството по времето на управлението на бившия министър от кабинета „Петков“ Борислав Сандов и заместника му Тома Белев е променяло данни за популацията и местообитанието на защитените видове. Това става ясно от писмо, написано през август от председателя на УС на Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) Иво Иванов в коментар на предложените тогава природозащитни цели за район Кресна, които впоследстивие са редактирани според реалните данни и изискванията на Европейската комисия от служебния кабинет.

Министерство на околната среда и водите е манипулирало данни, предоставени от външни консултанти, за да разшири обхвата на зелените зони и да предвиди повече мерки за опазване на защитени животински видове в места, които са слабо пригодни или непригодни за живота им. Като с тези си действия ековедомството е рискувало страната ни да връща на Брюксел 1,6 млрд. евро, които щяха да се изплащат от всички български граждани.

В писмото си от август АПИ обяснява подробно слабостите на изготвените доклади от „зелените“ експерти в министерството. Най-съществените забележки в писмото са именно за изтриване на данни, събрани от наетите външни консултанти (“Дикон Груп” ЕООД), непълно използване на налични данни от МОСВ и дори „необясними промени на параметри и целеви стойности спрямо изначално заложените от експертите, работили за „Дикон Груп” ЕООД (в някои случаи повече от 50% или 100% от първоначалните стойности)”. Като примери за промяна на изходните данни, въз основа на които е изготвен докладът от АПИ посочват данните за местообитанията на ивичестия смок, леопардовия смок, широкоопашатата костенурка, шипобедрената костенурка и на кафявата мечка.

От АПИ посочват и че са премахнати „ключови части от първоначални доклади, изработени от учените, работили по четвърто ниво на Природозащитните цели. Цели секции са просто изтрити без да е предвидена логическа аргументация защо точно тези параграфи са премахнати. Веднага прави впечатление, че това са предимно текстове, съдържащи конкретна информация под формата на данни и цифри“. Променяни са параметри относно размера на популацията и на местообитанието на ивичест смок, леопардов смок, шипобедрена костенурка, шипоопашата костенурка, обикновена блатна костенурка, вълк, кафява мечка. Това са именно животните, заради чиито брой (както се оказва значително променен от реалния от „зелените“ експерти) природозащитниците настояват да не се строи магистрала „Струма“ по източния вариант, въпреки че според наши и чужди експерти той е най-щадящ за околната среда, може да се изпълни най-бързо, най-евтин е и ще спаси десетки човешки Животи.

Освен това е скрита и информация относно местообитанията на земноводни и влечуги, като „зелените“ са написали, че такива има по цялото протежение на съществуващия път през Кресненското дефиле, а истината е, че тези видове се срещат фрагментарно край пътя и лесно могат да бъдат предвидени съоръжения за пресичане на трасето.

“Преформулираните пасажи напълно променят семантичната натовареност на текста и променят същността на изводите“, заключават от АПИ. Или с други думи „зелените“ са боравили с данните както дяволът чете евангелието и са променяли данни, за да защитят първоначалната си идея и да спрат строителството на магистрала „Струма“.

Редица организации са изразили отрицателни становища за свършената работа докато министър на околната среда беше Борислав Сандов.

Становище за свършената работа от бившето ръководство на екоминистерството по време на кабинета „Петков“ и предложените природозащитни цели в защитените зони „Кресна – Илинденци” и „Кресна“ дават от Национална гражданска коалиция „Природата за хората и регионите“. „Буди недоумение кой, защо и по каква причина е променил разработените преди 2 години, по методология съгласувана и одобрена от Европейската комисия, цели. Ние подозираме, че това е направено в полза на неправителствени организации с финансови интереси, лобиращи за чужди фирми”, гласи официалното становище на организацията.

Според становище на Национална гражданска коалиция „Природата за хората“ поправките в природозащитните цели, направени от бившето ръководство на министерството, „не са основани на достоверни научни данни”. “В „работната група“, която е правила промените, не са допуснати заинтересовани лица от района, представители на общини и местните общности“, посочват от организацията. „Има обосновани съмнения, че изработените промени са тенденциозно насочени, за да се провали довършването на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле. Като част от участниците в процеса са свързани с неправителствени организации, директно лобиращи за тунел“, посочват от „Природата за хората”. И допълват, че промените са правени в период, в който начело на МОСВ е Борислав Сандов, който „ясно изразяваше позиции, че трябва да се изгражда тунел“.

Отрицателно становище за предложените промени по време на бившето ръководство на екоминистерството дават и от Национална асоциация „Българско Черноморие“. Всички тези становища явно са взети предвид от сегашното ръководство на министерството.