От МОН стресираха учителите: Започват внезапни проверки на дейността им

учителка

МОН ще прави внезапни проверки на учителите, за да установи дали действително те са на обучителен курс или са например на спа. Това стана ясно от отговор на просветния министър Николай Денков на въпрос на депутата от БСП Веска Ненчева по повод квалификациите на учителите, които на доста места се правят проформа, пише „Сега“.

От 2017 г. учителите са длъжни ежегодно да повишават квалификацията си, като в рамките на 4 г. трябва да са преминали през минимум 48 часа обучения. Идеята бе на всеки 4 г. те да бъдат атестирани на базата на различни показатели, включително и проведените от тях обучения. (Атестациите обаче зациклиха по ред причини). Самите квалификации могат да се провеждат само от обучителни организации, регистрирани от МОН. През 2018 г. например имаше 175 такива организации, предлагащи 3237 обучителни програми. Към днешна дата в регистъра на МОН се предлагат 4325 програми от над 260 организации.

Именно това многообразие, според учители, не може да се контролира, затова и на много места обученията се провеждат само формално. Някои педгози дори коментират, че квалификацията е станала синоним на „мафиотска структура“.

Според колективния трудов договор в системата на просветата 1.2% от училищните бюджети за заплати трябва да се разходва за квалификация на учителите, т.е. става дума за милиони левове, които се харчат неефективно.

Също както предшественика си, и министър Николай Денков обеща да затегне контрола над учителските квалификации, тъй като ефективността им е изключително ниска. Затова и ведомството му работи по два вида системи за контрол. Едната е да прави проверки на място доколко учителите реално присъстват на дадено обучение. За целта от МОН вече са изпратили писма до всички училища, в които директорите са уведомени да публикуват на сайтовете си графика на учителските квалификации. Имайки тази информация, инспектори от министерството ще правят внезапни проверки, за да видят дали учителите присъстват на посочения от тях курс, или са „на спа“, както коментира министър Денков.

Втората система на контрол е насочена към самите педагози, които ще трябва да попълват анонимни анкети доколко са доволни от проведеното обучение. Те ще отговарят на въпроси дали се е случил квалификационният курс, полезен ли им е бил, достатъчно казуси ли са разглеждали и т.н.

„Много ограничена ми се вижда ангажираността ви“, обърна се към министър Денков Веска Ненчева. Според нея следва да се заложат определени изисквания към самите обучителни организации, които трябва да отговарят на дадени критерии. „Обмисля ли се възможността обученията да се правят само от университети?“, попита тя министъра.

„Много бих искал краткият отговор да е „да“, но нещата са по-сложни“, отвърна акад. Денков. По думите му се оказва, че проблем в ефективността на обученията има и при самите вузове, които също понякога не са достатъчно ангажирани и не дават практическа информация на преподавателите. Затова се е спрял на по-различен подход – първо да събере информация, а после да действа, включително и да се отнемат лицензи или да се преустановява дейността на дадена организация, ако действително се установи на базата на реални данни, че прави фалшиви обучения. Според министъра е нужно обученията да бъдат обвързани с нуждите на преподавателите, които често търсят, а не намират квалификации по специфични проблеми – например за деца с майчин език, различен от българския, за справяне с агресията, за мотивиране на учениците и т.н.