Карлос Контрера: Държавата тотално е абдикирала от обществения транспорт! Ударът е голям

Карлос Контрера

„Ситуацията не е добра и тук e въпрос на държавническо поведение и подход – и на Народното събрание, и на Министерски съвет, които трябва да помогнат на общините в тази проблемна ситуация, която не е само в София, свързана с градския транспорт“. Това каза за Sofia24.bg Карлос Контрера, председател на Комисията по транспорт в Общинския съвет.

„Тази ситуация е резултат от наслагването на три кризи. 2020 година започнахме с извънредно положение, ограничителни мерки, санитарна криза. Това продължи около две години и половина. Ударът върху градският транспорт не само в София, а в България и света беше огромен, тъй като в резултат на налаганите мерки, рязко спадна пътникопотока, което лиши транспортните оператори и транспортната система от приходи. Имахме месеци, в които буквално градовете и общоните бяха затворени. Втората криза започна от средата на 2021 година – с повишаването на цените на енергоносителите. Първо беше електроенергията, която зверски поскъпна в България. Това беше последвано от повишаване на цените на природния газ. Общественият транспорт като всеки едни друг транспорт има освеновен разход – горивата и поддръжката. Паралелно с енергоносителите започнаха да поскъпват и металите – резервните части за поддръжка. И накрая кризата от войната в Украйна, която тотално изкриви европейската икономика – вноса и износа“, коментира Контрера.

Във връзка с Националния простест на превозвачите, председателят на Комисията по транспорт заяви, че подкрепя исканията им. „Аз подкрепям този протест, защото е справедлив. Транспортът се нуждае от мерки и от подпомагане сега, тъй като той сам няма как да преодолее тези кризи. Без намесата на държавата няма как общественият транспорт, който изпълнява основно социални функции, да оцелее. Дори в най-добрите години, транспортът в София е финансиран на 50% от превозните документи, другото са субсидии и средства от Столична община и държавата. Тежестта е 5:1. Държавата тотално е абдикирала от обществения транспорт в София. По отношение на гражданите – вече говорим за транспортна бедност.

Той обърна внимание на това, че общественият транспорт трябва да бъде изваден от свободния пазар и да бъде върнат на регулиран пазар.