Въвеждат билет за време в градския транспорт на София
Нова тарифна политика при таксуването на пътуванията на територията на София предстои да бъде въведена през 2021 г. Това съобщиха на брифинг зам.-председателят на Комисията по транспорта в СОС Зафир Зарков и председателят на СОС Георги Георгиев.
Допреди COVID бележехме постоянно ръст на продажбите на превозни документи, което говори за нарастванията на пътуванията с градски транспорт на територията на нашия град. Оттук насетне общинският съвет създаде орган, който да създаде нова тарифна политика. В него участват представители на всички политически сили, посочи Зафир Зарков.
Въвежда се така наречения „времеви билет“ за таксуване спрямо пропътуваното време. Предвиждат се два негови варианта. Единият дава възможност с един билет да се сменят различни превозни средства, стига това да е в рамките на 30 минути. Неговата цена ще бъде като на обикновения билет в момента или 1,60 лв.
„С новите предложения ние допълваме досегашната тарифна политика. На първо място ще имате възможността да се прекачвате в превозните средства неограничено в рамките на определен период от време. Това е картата 30+, с която в рамките на 30 минути бихте могли да използвате цялата система на градския транспорт, да се валидирате във всяко превозно средство в рамките на това време неограничено, а след това да продължите пътуването си в последното избрано до последната му дестинация“, обясни Зафиров.
„С този билет столичани могат да се возят 25 минути в един автобус, след което да се прекачат на друг транспорт, където ще трябва да валидират билета си. Ако го валидират в 29 минута на пътуването си, те спокойно ще могат да го довършат“, уточни Зарков.
„Билетът за време предвижда възможността не да се возите само 30 минути, а да се возите 30 минути, сменяйки неограничен брой превозни средства. На база направените анализи, ние видяхме какъв е интервалът на смяна на превозните средства, когато гражданите сменят повече от едно“, допълни председателят на СОС Георги Георгиев.
„Цената, която ще предложим за тази карта ще е 1,60 лв. На досегашния билет му се дава една нова възможност, която го прави още по-атрактивен. В последното превозно средство, в което сте се валидирали, можете да си довършите пътуването до последната спирка, без значение от времето“, каза още Зафиров.
„Това е много голямо предимство за гражданите, че вместо за 1,60 лв. в първия автобус, после още 1,60 лв. в трамвая, сега ще можем да се движим по-дълго време реално на цената на билетчето от 1,60 лв., която не се променя“, посочи Георгиев.
Вторият вариант за таксуване спрямо пропътуваното време ще бъде с едночасов билет на цена от 2,20 лв. Пътник ще може да смени повече от два вида транспорт в този часови диапазон, като отново при валидиране на билета в 59-тата минута, той ще може да довърши безпроблемно пътуването си.
Обсъжда се и въвеждането на нови варианти на талоните с билети за пакетни пътувания с отстъпка. Досега имаше талони с 10 билета. В бъдеще ще се въведат и талони с 20 билета. Ще има такива талони и с новите „времеви билети“. Пакет от 20 билета по 30 минути ще струва 30 лв., а пакет със същия брой билети за 60-минутни пътувания – 60 лв.
Предвижда се дневната карта, която в момента струва 4 лева, да важи за период от 24 часа от момента на закупуването ѝ, вместо да е валидна само в рамките на деня.
Дневната карта вече ще струва 6 лв., когато ще важи 24 часа. По думите на Зафир Зарков нейната цена не е променяна през последните 10 години и вече е нужна корекция.
Прогнозно готвените промени в тарифите ще влязат в сила във втората половина на януари 2021 година, съобщи председателят на СОС Георги Георгиев.
„На първо време старият билет от 1,60 лв. ще важи паралелно с тези, които са за таксуване на база пропътувано време, но в бъдеще ще дойде момент, когато старият тип билет ще „бъде пенсиониран“, каза още Зарков.