Опасност от екокатастрофа и необяснима небрежност от страна на служебното правителство

вера су кораб

„Български активисти изразиха опасения за околната среда заради корабокрушение, съдържащо опасни азотни торове. Товарният кораб Vera SU – съдържащ повече от 3000 тона азотни торове – се счита за потънал край северното крайбрежие на България“, пише в свой материал световната агенция „euronews.com“.

„Корабът вече не може да бъде спасен“, каза изпълнителният директор на „Морска администрация“ Венцислав Иванов.

Според ранните разследвания, „Вера Су“ се е наводнил поради грешки от екипажа на кораба. Той е плавал от Украйна до пристанището във Варна, когато се е забил на брега на Черно море на 20 септември.

„Въз основа на събраните до момента доказателства може да се заключи, че дежурният офицер е заспал за 15 до 20 минути и е пропуснал препоръчителната точка, за да може корабът да извърви нов курс“, заявиха разследващите.

Опитите за разтоварване на 3300 тона азотни торове от „Вера Су“ досега бяха неуспешни. Въпреки, че метеорологичните условия се подобряват, има основателни опасения за околната среда при абавената спасителна операция.

„Необратими ефекти“ върху екосистемата“

НПО, включително „Грийнпийс“, реагираха остро, че българските власти не са действали след корабокрушението няколко дни, поради спор със собственика на „Вера Су“. „Ние сме възмутени от липсата на ясен план за действие, очевидната небрежност и забавянето на операцията“, се казва в изявление на Грийнпийс България.

„Ако изпускането на товара в морската вода продължи … това неизбежно ще доведе до дълготрайни и необратими ефекти върху екологичния баланс и екосистемите в района.“ Грийнпийс казва, че анализът на местната морска вода показва наличието на замърсяване. Нивата на азотни съединения във водата са близки до нивата, които бихте очаквали да видите в градските канализации, казаха от неправителствената организация.

„Изпускането в морето на 3 300 тона азотни торове на борда би било еквивалентно на изхвърлянето в канализацията на повечето населени места по Черноморието в една точка в района на Яйлата“, заявяват от Грийнпийс. „От това, което видяхме досега, има липса на подготовка, оборудване и липса на план за действие, което намираме за неприемливо.“.

„Абсолютно необяснима небрежност“

След няколко дни българските власти изпратиха плаващ кран към северното Черноморие, за да започнат да разтоварват товара от заседналия „Вера Су“. Но при лоши метеорологични условия някои количества бяха изсипани в морето и операцията беше спряна.

Служебното правителство на страната заяви, че неговите приоритети са предотвратяването на потенциални щети върху околната среда и опазването на човешкото здраве. Българският президент Румен Радев заяви, че страната не е готова да се справи с подобен инцидент.

В изявление Радев отправи обвинения и заяви, че проблемът е дългогодишен, а причина е „порочен и разточителен модел на управление на България“.

Говорителят на „Грийнпийс България“ Петко Цветков заяви пред националната телевизия, че властите са проявили „абсолютно необяснима небрежност“.

„Това ще доведе до цъфтеж на водорасли, натрупване на токсини, включително отстраняване на кислорода от морската среда и масово измиране на морския живот“, каза той.

„Ще има пряко въздействие върху защитените територии – върху Яйлата, върху Калиакра, върху резервата и неговата акватория.“