Само в 7DniSofia.bg

Агнешкото е предимно родно, яйцата и салатата остават евтини

месо

След първия пандемичен Великден миналата година, когато търговските вериги направиха всичко възможно да се снабдят само с българско агнешко месо, тази година се очертава същата тенденция. Почти всичките около 500 хиляди агнета, които българинът традиционно консумира за Великден и Гергьовден, и тази година ще са с местен произход, но ще излязат около 15% по-скъпо в сравнение с миналата, показа проверка на “24 часа”.

Притесненията, че ще има големи количества внос от Северна Македония заради споразумение за безмитен внос, не се сбъднаха.

“Кампанията тече и след 2-3 дни приключва, защото този път Великден и Гергьовден почти се сляха. Щом досега не сме забелязали масиран внос, значи няма и да се случи”, каза председателят на асоциацията на овцевъдите Симеон Караколев.

Агнешкото със син печат, който обозначава българското производство, преобладава във всички видове магазини – на големите търговски вериги, малки месарници и по пазарите. Само че то видимо е по-скъпо от миналата година. Най-евтините разфасовки – агнешката плешка, например струват между 11,99 лв. килото по пазарите и магазините на търговските вериги и 14,99 лв. в самостоятелните магазини. Агнешкият бут е доста по-скъп – от 15-16 лв. килото по магазините на търговските вериги до 19,50 лв. в самостоятелните.

Има множество магазини, които продават фермерски продукти и там, естествено, агнешкото е доста по-скъпо – килограм бут струва например 28 лв.

“Поскъпването в сравнение с миналата година е около 15%. Във фермите суровото агнешко месо се продава за 14 лв., а 7-8 лв. струва килограм живо тегло”, каза Караколев.

Агнешкото е един от малкото хранителни продукти, които са поскъпнали толкова много в рамките на една година. Обяснението на фермерите е в драстичното нарастване на цената на зърното и грубия фураж заради сушата миналата година. Зърното например в момента струва с 90% повече от миналата пролет, а грубият фураж, с който се хранят овцете и агнетата в момента, е поскъпнал с 200% още в рамките на 2020 г.

Имало е и моменти на остър недостиг на храна за животните.

В големите търговски вериги без изключение прясното агнешко и тази пролет е 100% българско, а и много от останалите продукти, които традиционно присъстват на трапезата на Великден. В “Кауфланд” например с изключение на италианските великденски сладкиши всички останали са родно производство. 260 тона прясно агнешко и 5 млн. яйца от родни производители са осигурили от “Лидл”.

Другите два основни артикула за великденската трапези – яйцата и пресните градински зеленчуци, са на миналогодишните си цени. На едро яйцата са по 19 ст., а в магазините цената им се движи между 25 и 30 ст. Марулите са между 1,20 и 1,40 лв. в търговските обекти и по пазарите.