Разкритие: Рушащите се отсечки на магистралите „Струма“ и „Тракия“ са строени от Тройната коалиция

свлачище-магистрала-струма

Отсечките от магистралите „Струма“ и „Тракия“, които се налага да бъдат ремонтирани заради срутване и пропадане на асфалта, са строени по време на Тройната коалиция, показва проверка на агенция ПИК.

Двата участъка са гордостта на тогавашния премиер Сергей Станишев и всъщност са единствените, направени от управляващите в периода 2005-2009 година. Общо няма и 100 км. за целия мандат.

Припомняме, че през октомври миналата година започна мащабен ремонт на 52 километра на магистрала „Тракия“ между Оризово и Стара Загора. Скоростта в този участък дълго време беше ограничена до 90 км/ч заради вълните по асфалта и дълбоките коловози, които се бяха образували. Започналият ремонт ще подобри цялата пътна конструкция, като ще се използва методът на студено рециклиране. Цялостният ремонт, който се прави в момента, ще струва на държавата 70 млн. лв.

Справка показва, че отсечката е открита от бившия премиер Сергей Станишев през 2006 година, когато беше начело на държавата. Въпросният лот, който днес е силно амортизиран и компрометиран, е открит на официално събитие и се смята за гордостта на бившия министър-председател. Проектът струва тогава на данъкоплатците 140 милиона лева. Цената също буди редица въпросителни, тъй като е приблизително същата, на която се строи и сега, въпреки че преди 15 години строителните разходи бяха в пъти по-ниски от настоящите.

Мащабният ремонт на скандалния участък на магистрала „Тракия“ е наложителен заради изключително ниското качество на строеж по време на Тройната коалиция, което налага сега неговото цялостно престрояване, за да се избегне появата на нови дефекти.

Подобна е ситуацията и с магистрала „Струма“, където преди дни имаше голямо срутване, което наложи нейното затваряне. Срутването стана между 7-ия и 9-ия километър на магистралата, и се размина само с премазана кола, но за щастие, без пострадали.

Въпросният участък до 2018 година беше част от магистрала „Люлин“, но през 2018 година стана част от „Струма“. Неговото изграждане започва по времето на Сергей Станишев на 31 януари 2007 година, когато лично тогавашният премиер се качва на багер и прави първата копка. Това става месец, след като България се присъдени към Европейския съюз. Средствата идват от предприсъединителната програма ИСПА, а бюджетът за 19-километровата отсечка е 148.45 млн. евро.

Преди дни шефът на АПИ Георги Терзийски разкри, че пропуски в строителството на магистралата в периода 2006-2008 година са причината за срутването на „Струма“. Некачественото строителство по времето на Тройната коалиция на този кратък участък, който накрая струва на данъкоплатеца 185 млн. евро за едва 19-те километра, сега налага постоянно укрепване на свлачищата и извършване на други ремонтни дейности.

Така към днешна дата се оказва, че участъците от магистрала „Струма“ и магистрала „Тракия“, които единствени дават дефекти, са тези, построени по време на Тройната коалиция. Некачественото строителство пък струва десетки милиони на данъкоплатеца, за да може въпросните отсечки да бъдат приведени в европейски вид, в какъвто са останалите лотове на двете магистрали и да не са опасни за гражданите.

Снимка: Булфото