Топ климатологът доц. Рачев с ексклузивна прогноза за месец април! Докога ще работи парното и ще трупа сметки?

Георги Рачев

Климатологът доц. Георги Рачев коментира пред агенция ПИК времето през април, работещото парно въпреки високите температури, проблема пред Европа с парниковите емисии и мръсния въздух в големите градове.

– Доц. Рачев, пролетта настъпи с пълна сила, но в София парното продължава да грее. Трябваше ли вече да бъде спряно?

– „Топлофикация София“ най-накрая се усети и обяви, че започва поетапното спиране на парното в столицата. Хората в колите вече карат на климатик, когато напече слънцето. Има вече и заведения, които също вече работят на климатик.

– Температурите през последните дни са доста високи…

– Времето през последната седмица е страхотно. Общо взето започна така, като го предвидихме – топло още от самото начало. Трябва да имаме предвид, че за София от 1 април температурите са твърдо над 10 градуса, с изключение единствено на 2 април.

През последните дни те са над и около 12 градуса. На 10 април поставихме рекорд в София – средната денонощна температура в столицата достигна почти 16 градуса.

Вчера температурите в Русе и Силистра достигнаха до 27-28 градуса.

– Тези температури над средните ли се за месец април?

– Определено. Много топло е времето. Това са типично летни температури. Типично летни, но с една особеност. Ако бяхме лято, сутрешните температури щяха да бъдат около 15-16 градуса, което е доста по-високо от сегашните. Това показва, че не сме си лято, а сме си точно преходен сезон, когато сутрин температурите са между 5 и 11 градуса, което пак е високо и не е много типично за първата половина на април месец.

Това, че нямаме преходни сезони не е вярно. Много лесно може да се познае по улиците кой е излязъл рано сутрин на работа и кой е тръгнал по обяд.Тези, които излизат сутрин, си носят якета, връхни дрехи, а тези по обяд излизат по къс ръкав и къси панталонки, което е нормално при тези високи температури.

– Ще се запази ли това време и през следващите дни?

– Очаква ни хубаво време. Дори и в неделя ще е топло, когато се очакваше да има едно захлаждане. То обаче се отложи напред във времето. За сега това захлаждане се очаква на 16 и 17 април. Възможно е обаче да бъде доста по-топло от това, което предвиждахме.

Утре и в събота е възможно да има кратки превалявания и прегърмявания. Следващата седмица температурите ще се върнат към обичайните си стойности, въпреки че ще бъдат малко по-високи от нормалните – с няколко градуса по-високи от средните за април месец.

– Ще има ли сериозни валежи?

– Времето ще бъде сравнително сухо, без много дъждове. Това дава възможност снегът да се стопи интензивно в средната и високата част на планината. Във високата снеготопенето ще продължи и през май месец, защото там има доста смях.

Язовирите са пълни, така че няма основания да бъдем недоволни. Това време дава възможност за активна вегетация и буквално след няколко дни всичко ще бъде в зелено, дори тук в Западна България, където си беше доста хладничко през март месец.

Не може да се оплачем от времето.

– Пролетта е в пълния си блясък.

– Абсолютно. Единствено хората по морето малко страдат. Там температурите са доста по-ниски – с около 10 дори 15 градуса, особено в най-близката част до морето. Това е така, защото морето е много хладно. Но и то вече полека-лека се затопля и тази разлика между вътрешността и крайбрежието след един месец ще изчезне. И там хората ще видят повече слънце, защото сега има много мъгли. Това е типичният сезон на мъглите и хладното море.

– Всичко това, което казвате, не означава ли, че парното в София вече трябваше да бъде спряно?

– Трябваше да спрат парното още преди Великден. Ясни бяха тенденциите за над нормалните температури. Така или иначе има някакъв закон, който се спазва за отоплителния период, който е до 15 април.

Веднага може да се замислим защо трябва да плащаме този скъп природен газ, а той е доста скъп поне в България. На други места нещата са коренно различни. Тук обаче вече се намесват дългосрочни договори, договорки с Русия, невъзможност да се внася газ от други места. Тези неща са заложени преди доста години и сега ние сме негови заложници.

Българският народ е вързан с едни окови дълги години наред и трябва да плаща може би най-скъпия природен газ в цяла Европа. Който ги е подписал тези договори, да бере срама пред българските граждани. Истината трябва са се казва независимо дали идва от Изток или Североизток.

Казвам всичко това за природния газ, защото Европа не изпълнява големите предначертания за намаляване на парниковите емисии. Втора поредна година ще завършим с увеличаване на парниковите емисии с около 1,5%.

Едно е да се говори, друго е да се мисли какво и как, защото ние станахме много чувствителни по отношение на чистия въздух.

– Данните, които изнасяте, са доста тревожни. Вместо да намаляват, парниковите емисии в Европа се увеличават…

– Данните са изненадващи, за втора година се увеличават в Европа. Това е тревожен факт по простата причина, че на континента се използват т.нар. фосилни горива. Това са дърва, въглища. Борим се да бъдем екологични, но не става.

Европа е районът, в който се купуват дизелови автомобили, а те са употребяват повече километри. И тези два фактура влияят върху увеличението на парниковите емисии.

Но не сме само ние. И Германия, която беше локомотивът в това отношение, тя дърпаше нещата напред, сега в момента не изпълнява своите ангажименти. Това обаче се казва много по-тихичко, без фойерверки.

На всички трябва да е ясно, че откакто има големи градове, въздуха там не е чист, мръсен е. И няма как да стане, защото за осветление, за отопление и за придвижване се използват фосилни горива – бензин, нафта, въглища, дърва.

– На кои места се взимат най-сериозни мерки срещу това замърсяване на въздуха?

– В Лондон и в Париж взимат много сериозни мерки. В Париж е забранено да използваш камината си за отопление. А това са камини, които се използват за отопление в едни от най-луксозните квартали на френската столица. Но ако не е на газ, не може да я използваш, веднага ще има много солени глоби.

Хората там вече изхвърлят дизеловите автомобили. Искат бензин, искат Евро 6.

В Германия например съдът разреши да може да се ограничава правото на придвижване. Това е сериозна крачка напред. Имаш дизелов автомобил и общината може да ти забрани с тази таратайка да караш в града.

– Къде е проблемът в България?

– Тук трябва да тръгнем още от тези пунктове, които правят годишни технически прегледи. Всеки от нас може да покаже кола, която не е минавала през реален годишен технически преглед.

Докато внасяме стари автомобили, а те са над 230-240 хиляди годишно, въздухът няма да става по-чист. Крахът с електрическите автомобили е пълен.

– Кое е най-голямото Ви притеснение по отношение на мръсния въздух в големите градове?

– Ако се вдигне още цената на електроенергията, това ще доведе до по-голямата консумация на фосилни горива. Хората се ориентират към дърва и въглища. Масовата топлофикация и газификацията заемат много малък процент, защото са скъпи. А това са чистите горива. А ние си говорим за чистота на въздуха, докато парното продължава да работи при 25 градуса навън. И хората се питат дали то не работи, просто за да се плаща.

Преди няколко седмици алармирахте за опасност от високите води на Дунав. Стои ли на дневен ред все още тази опасност?

– За сега няма пряка опасност. Водите на река Дунав ще продължат да бъдат високи поне в продължение на още месец и половина, защото има много сняг по високите части на Алпите. И този сняг ще продължи да се топи.

Хубавото е, че времето по средното и долното течение на реката е добро. Там са четирите големи реки, които са приток на Дунав. Те оказват съществено значение по нивото по нашето поречие. Понеже е сухо за сега и продължава да е сухо, опасността намалява. Тя ще дойде, ако има обилни валежи на Балканския полуостров, каквито за сега до към 22 април не се очертават.

Напишете коментар

Вашият e-mail адрес няма да бъде публикуван.