Разследване на шофьори! Ето как манипулират тахографите и карат без почивка! Това ли е причината за тежките инциденти по пътищата…

Тирове

Шофьорите на тирове манипулират тахографите на камионите и карат часове без почивки.  Екип на NOVA влезе под прикритие в автосервизите, където се монтират устройствата.

Опашките по границата са една от причините за това да има подобен тип манипулации. Целта е пестене на време, гонене на доставки и печалби.

Със скритата камера сега не е шофьор, кандидат за работа, а собственик на камион, готов да плати на когото трябва, за да получи система за манипулация на тахографа. Препоръчват един от най-добрите майстори в занаята. Намира се в предградията на Видин.

Срещу 600 лева майсторът ще монтира платка към дигиталния тахограф, която ще прекъсва сигнала от датчика на скоростите на камиона. Така машината ще се движи, а данните на тахографа ще показват, че той не се движи. Манипулацията се задейства от магнит.

Магнитът, с който шофьорите включват режима за подправяне на данните, струва 8 лева и се продава на много места у нас. Екип влиза със скрита камера в магазин на автомагистрала „Хемус”, а ден по-късно – с явна камера.

Няколко дни по-късно наемаме камион и отиваме отново в малкия семеен сервиз. Платката, която спира датчика за скоростите, е готова и майсторът я монтира зад тахографа. Следва прекъсване на втория сигнал към тахографа, а синът на майстора ще добави още една екстра. Манипулация, с която камионът ще може да се движи над позволената скорост от 90 километра в час.

Прави се протокол и плащаме. Точно този момент очакват няколко институции, разположени наблизо – инспектори от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, Автомобилна администрация и Икономическа полиция.

Майсторът и синът му се заключват в дома си. След няколко часа тишината е нарушена. Младият помощник в тъмния занаят излиза от вкъщи. Съпругата на майстора, която се води управител на семейния бизнес, пристига, за да спаси сина си.

По-късно страстите стихват, но институциите отново не получават достъп до гаража и документите от дейността на фирмата. По-конкретно инспекторите търсят протокола от камиона с преправения тахограф. Законът се оказва безсилен проверяващите да си свършат работата. Затова с камиона отиваме в сервиза, за да установим извършеното престъпление.

След като категорично е установено манипулирането на тахографа със скритите камери е редно да се направят замервания и в реален сертифициран сервиз. Специалист сваля тахографа и вади манипулиращата платка. Устройството е достатъчно сервизът да понесе глоба от 5000 лева. Доказателствата обаче ще отидат в прокуратурата.

По данни на Агенция „Пътна инфраструктура” страната ни прекосяват около 10 000 камиона на денонощие. Дори и само една десета от тях да са с манипулиран тахограф, по пътищата се движат 1000 бомби със закъснител. 1000 шофьори карат без необходимата почивка. Резултатът от това е видим – почти всеки ден у нас има катастрофа с участието на тир.

Напишете коментар

Вашият e-mail адрес няма да бъде публикуван.