Само в 7DniSofia.bg

Венчани сме за винетката! Тол системата по магистралите май няма да я бъде. Кой и защо я проваля…

Магистрала път

Да се събират пътни такси за изминато разстояние от превозните средства с маса над 3.5 т, се оказва непосилна задача за българската държава. Методът, който работи навсякъде по света, вече втора година не може да случи у нас. Макар и много по-прозрачна и честна тол системата по българските пътища е трън в очите на превозвачите, тъй като ще ги принуди да плащат повече. И по един или друг начин съпротивата срещу въвеждането й засега успява.
Когато в началото на октомври австрийският гигант Kapsch, който участваше в търга чрез българското, полското, италианското и испанското си подразделение с обединението „Капш трафик солюшънс“, бе избран за изпълнител на системата, изглеждаше, че сагата е приключила. Но само няколко дни по-късно се оказа, че просто започва поредният епизод – на 19 октомври двама от загубилите участници подадоха жалби в Комисията за защита на конкуренцията срещу избора на „Капш“. Става дума за чешката компания „Толлнет“, която е изградила софтуера за тол системата в Словакия и обединението „БГ Път“, включващо българската фирма „Контракс“ и създателя на унгарската тол система „Ай Сел солюшънс“.
По-рано, през септември, министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков се бе заканил да заведе искове срещу всеки жалбоподател, заради който България ще претърпи сериозни загуби от липсата на платено преминаване по шосетата. Само че впоследствие не видяхме нищо такова. Вместо това на 27 октомври министър Нанков обяви, че Агенция „Пътна инфраструктура“ е поискала от КЗК предварително изпълнение на договора с австрийците. Това ще рече „Капш трафик солюшънс“ да започне да работи преди произнасянето на съответните органи по двете жалби, за да не се губи време. Подходът обаче е рисков, тъй като при евентуална основателност на жалбите ще се наложи всичко да започне отначало,предупреждава в.Банкеръ.

„Извън обхвата на договора с изпълнителя има още няколко неща, които трябва да бъдат извършени на чисто експертно ниво и това, на първо място, е изготвянето на проекти на промени в 104 нормативни акта. Втората задача е свързана с начина на контрол на самия процес на внедряване на системата“, съобщи още регионалният министър. А като трета задача той посочи необходимостта от създаването на финансов модел за тарифиране и обхват на системата на определени участъци от републиканската пътна мрежа, които ще бъдат обект на тол такса. По думите му заложеният обхват на системата, който в заданието на процедурата е над 80% от републиканските пътища, най-вероятно ще бъде редуциран до 50 или 66 процента.

Докато се чака някакво решение от КЗК по самите жалби и по искането за предварително изпълнение, на сайта на „Пътна инфраструктура“ се появи крайно любопитно обявление за обществена поръчка. Според него ведомството иска да наеме консултант, който да изготви правен анализ на алтернативните възможности за реализация на Електронна система за предоставяне на европейски услуги за електронно таксуване на база на изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 тона (тол) и на база време за леки автомобили (електронна винетка). Тоест, търсят се други варианти за тол системата, което пък подсказва, че управниците явно вече се съмняват в успеха на спечелената от „Капш“ процедура. И наистина, ако от КЗК са им дали знак, че оплакванията на „БГ път“ и „Толлнет“ са основателни, то властите може да са решили да не губят време и да потърсят друг изход от ситуацията.

loading...

loading...